Featured Slider

Kuulumisia ja blogikriisi: Mitä annettavaa minulla muka on?



ello ihmiset! Viikko on hujahtanut ohi, joten ajattelin pysähtyä hetkeksi kertomaan kuulumisia myös tänne blogin puolelle. Tällä viikolla teemoina ovat olleet väsymys ja pienimuotoinen blogikriisi.

Väsymystä ilmassa


Täällä on väsymystä ilmassa. Univelkaa on kertynyt huonosti nukuttujen öiden vuoksi, ja samalla huomaan marraskuun ja pimeyden yrittävän ottaa otetta minusta. Olen kuitenkin sitkeästi jatkanut #mainiomarraskuu -projektiani, ja vaikka en voi valehdella, että olisin energiaa täynnä ja pirteä, niin en myöskään ole täysin lamaantunut sohvaperunaksi! Olen pitänyt kiinni lähes kaikista listaamistani jutuista. Raportoin kuun loputtua tarkemmin fiiliksistä sekä tietysti jatkosuunnitelmastani!

Väsymyksen vuoksi olen mm. jättänyt rappukäytävään arvotavaroitani useampaan otteeseen, kuten avaimet oveen tai oven eteen, hoitolaukun, lompakon jne. Olen unohtanut lompakot ja avaimet kotoa lähtiessä. Olen jopa hukannut eväsrasian, jossa oli makkarakeittoa. Sitä ei ole edelleenkään löytynyt. Puhumattakaan siitä, että puhekykynikin tuntuu olevan aika hakusessa, kuin myös tuttujen ja jopa omien lasteni nimet.

Liekö sitten väsymystä, lihasjumeja vai kenties jotain muuta, niin minua on vaivannut jo tovin tinnitus. Mikä ärsyttävä vaiva! Osa saattoi nähdä InstaStoryssa, miten koominen terveyskeskusfiasko minulla oli sen suhteen, enkä ole sittemmin jaksanut tai saanut aikaan tehdä asialle sen enempää. (Pähkinänkuoressa: Minulle ei suostuttu antamaan lääkäriaikaa, vaan terkka-aika. Terkka sitten moitti minua siitä, etten varannut lääkäriaikaa, sillä hän ei voinut korvaani tsekata kunnolla. Korva kuitenkin oli hänen mukaansa ärtynyt ja punainen, mutten siltikään saanut lääkärille aikaa. Lopuksi hän kuitenkin totesi, että onneksi tinnitus ei minua paljon ehdi häiritä, sillä minulla on lapsia...) Kaikkea sitä! Nyt kuitenkin lähipäivinä se on välillä kokonaan pois tai hyvin vaimea! Saattoi olla ihanalla Tupalanmäen puodin Karoliinan tekemällä kasvohoidolla ja Ayurveda-hieronnalla osuus helpotukseen, mutta siitä myöhemmin. 

Blogihiljaisuus


Katkonaiset yöunethan tekevät melko tahmean olon aivoihin, ja oloni on ollut saamaton. Ajatuksia pyörii päässä, mutta en ole saanut tartuttua niihin. Se näkyy täällä bloginkin puolella hiljaisuutena. Yhtäkkiä sitä huomaa, että on jo torstai, enkä mitään ole saanut aikaiseksi.

Blogihiljaisuuteen liittyy toinenkin syy. Nimittäin se kuuluisia mitä annettavaa minulla muka on - fiilis. Se iski viime viikolla aivan yllättäen. Taisin selata somea liian pitkään, nähdä toinen toistaan upeampia kuvia ja inspiroivampia bloggaajia, ja tuon selaushetken jälkeen vaan iski sellainen kökkö fiilis ja lukko päälle. Sellainen epämääräinen myllertävä tunne. Että mitä annettavaa minulla on? Kuka näitä minun juttuja jaksaa lukea? Muiden kuvatkin ovat kuin suoraan naistenlehdistä. Äh, en vain osaa. 

Minua alkaa harmittaa ja ärsyttää, kun mielessä olisi niin monia kirjoitusideoita, mutta ne vaativat aikaa ja osa myös hieman syvempää paneutumista ja taustatutkimusta. Kun sitten väsyneenä näen, miten muut saavat niin paljon enemmän aikaiseksi ja heillä on säännöllinen bloggaustahti ja minulla on jälleen vaan kädet täynnä ja aivokooma, enkä saa aikaiseksi mitä haluaisin, minulle iskee huono blogi-itsetunto. 

Ja ei, eihän tämä ole maailman vakavin asia. Asia nyt vain on niin, että lasten ollessa heräillä en bloggaa. Tällä hetkellä he nukkuvat päivisin eri aikoihin, ja illalla puolestaan on jo sellainen kooma päällä, ettei ajatus enää leikkaa. Tiedostan elämäntilanteeni, mutta silti haluaisin olla parempi, panostaa ja tehdä enemmän. 

Huoh! Se on vissi, että luovuuden tappaa parhaiten se, kun vertailee itseään muihin. Silloin iskee kyllä totaalinen lukko päälle. Rasittavia tällaiset tunteet!

Do you

No, yritän karistaa tämän riittämättömyyden tunteen pois ja luottaa, että kyllä minäkin voin ja saan kirjoittaa blogia. Uskon, etten ole ainoa, joka tarvisi välillä sellaiset hevosten käyttämät näköestehommelit, tiedättekö mitä tarkoitan? (Joku voi kertoa oikean termin.) Että tarpeen tullen osaisi vain keskittyä siihen omaan tekemiseen ja vain DO YOU. Vertailu toden totta vie ilon ja tappaa luovuuden. 

Mutta, eiköhän tämä muutamien päivien ihmeellinen blaa-fiilis tästä väisty, ja väsymys lakkaa laittamasta kapuloita rattaisiini! 

Miten siellä on mennyt viikko?

-Petra

Marraskuuta pakoon: Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha

Allekirjoittanut onnellisena valoisassa ja lämpimässä puutarhassa.

Valo, lämpö ja rauha - niitä kaikkia on tarjolla Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa.

Ympärillä on upeita ja erikoisia kasveja!

ade ropisee parhaillaan ikkunaa vasten ja ulkona on säkkipimeää. Olemme puolessa välissä marraskuuta, mikä alkaa monella tuntua niin mielessä kuin kehossakin: kenties vähän masentaa ja vähintään hieman väsyttää. Mutta minäpä jaan #mainiomarraskuun hengessä vinkin, minne voit ottaa äkkilähdön vaikka tänään! Siellä on lämmintä, valoisaa ja kerrassaan ihanaa. 

Kuten otsikko jo paljasti, kyseessähän on upea Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha, tuo Ruissalon helmi!

Kyllähän se olisi kiva loikoilla auringon alla rannalla Kanarialla tai Thaimaassa, mutta kaamosta voi paeta arkisinkin paljon lähemmäksi ja tietysti myös huikean paljon halvemmalla. 









Kasvitieteellinen puutarha on oiva retkikohde niin lapsiperheille, kaveriporukoille kuin pariskunnillekin. Siellä voi kulkea ihania pieniä polkuja ja kuvitella olevansa kaukana pimeän Suomen sateista. Linnut sirkuttavat puissa, karpit uivat vedessä ja suihkulähteet pulputtavat luoden rauhallisen tunnelman ympärilleen. Iholla tuntuu tropiikin lämpö ja sieraimet täyttyvät erilaisilla kasvien tuoksuilla. Välillä voi istahtaa penkille aistimaan tunnelmaa. 

Jos mieli tekee ja varusteet ovat kunnossa, voi toki näin talvellakin mennä vielä sisäkierroksen jälkeen kiertämään ulkopuutarhan. Tai sitten voi skipata sen tällä kertaa ja suunnata suoraan kupposelle Cafe Vanha Tammeen, missä on herkkujen lisäksi tarjolla keittolounas. 




Vehreyttä voi viedä ihan kotiin astikin, sillä paikan päällä myydään erilaisia kasveja. Eräs pieni ja söpö mehikasvi meinasi lähteä tällä kertaa mukaani - katsotaan, jos palaan sen vielä ostamaan. Hinta kun oli vain 2 euroa. 

Suosittelen lämpimästi suuntaamaan sisälle näin marraskuussa - ja välillä muuallekin kuin Hoplopiin tai ostarille! 

-Petra

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha on auki ti - su klo 10-17. Täältä voit tarkistaa lippuhinnat ja tarkemmat tiedot.

Näin helpotat arkea - 12 tapaa vähentää kiirettä ja kaaosta

rki tuppaa olemaan välillä melkoinen urheilusuoritus, kun pitää itsensä lisäksi hoitaa pari muutakin ihmistä ja siirtää tämä paketti paikasta toiseen ja vieläpä ajallaan. Nyt syksyllä toisen lapsen saannin myötä olen alkanut muodostaa rutiineja, jotka kyllä helpottavat melkoisesti arkea, kun ne jaksaa vaan tehdä! Veikkaisin, että monelle muullekin lapsiperheelle erityisesti aamut ja kaikenlaiset siirtymätilanteet ovat niitä haastavimpia ja tehokkaimpia verenpaineennostattajia. Aamut usein myös vaikuttavat melko paljon koko päivän fiilikseen, joten olen alkanut yrittää ennaltaehkäistä pahinta kiirettä ja kaaosta näillä keinoilla. 

Näin helpotat arkea - 12 tapaa vähentää kiirettä ja kaaosta


Yksi klassikko tapa välttää kiirettä on laittaa vaatteet valmiiksi esille iltaisin.

Laita vaatteet esille edeltävänä iltana

Aamulla kiireessä helpottaa todella paljon, jos sekä lasten että omat vaatteet on laitettu valmiiksi esille. Siinä säästyy useampi minuutti! Etenkin jos on itse menossa jonnekin, niin aamuinen asukriisi on vihoviimeistä hommaa!

Pakkaa tavarat valmiiksi

Tämän tietää jokainen koululainenkin, mutta oi miksi jätämme sen usein tekemättä! Olen yrittänyt ottaa tavaksi käydä hoitolaukun läpi iltaisin, jos olemme aamulla lähdössä jonnekin. Tyhjennän koko laukun, varmistan, että siellä on kaikki tarvittava (kuten vaippoja ja vaihtovaatteita) ja pistän sinne jo valmiiksi avaimet, lompakon ja muut ehdottoman tarpeelliset jutut. Se aamuinen "Apua, bussi lähtee ihan just, missä ihmeessä mun avaimet on?!" -skenario tulee näin vältettyä.

Aamupalan teko sujuu verkkaisemmin, jos olet tehnyt esivalmistelut iltaa ennen.

Preppaa aamupala

Pienet asiat vievät aamuisin yllättävän paljon aikaa. Jos puurokattila ja kauha on valmiiksi hellalla, puurohiutaleet mitattuna, lautaset pöytään katettuna ja kahvi keittimeen ladattuna, niin aamulla on huomattavasti helpompi ryhtyä aamupalantekoon ilman, että täytyy sen kummemmin ajatella. Smoothiet sun muut on myös helppo prepata illalla valmiiksi, niin ei mene pilkkomiseen tai muuhun aikaa. Jos haluat ottaa termariin kahvin mukaan, etsi termari (ja kansi) illalla valmiiksi pöydälle odottamaan.


Myös lasten ulkovaatteet on hyvä laittaa jo illalla valmiiksi, niin ei tarvitse aamulla etsiä hanskoja ja pipoa.

Laita lasten ulkovaatteet eteiseen valmiiksi

Illalla on helppo tsekata säätiedotus ja laittaa eteiseen lapsille vaatteet valmiiksi. Kuinka monesti sitä tuleekaan haaskattua arvokkaita minuutteja hanskojen ja villasukkien etsimiseen? Jos lapset ovat jo isompia, he voivat itse laittaa ulkovaatteet illalla valmiiksi. Jos haluatte harjoitella ohjeiden noudattamista, suosittelen tekemään itselleen kuvakortit. Näin voit aikuisena laittaa esille kuvakortit, joista näkyy, mitä vaatteita täytyy laittaa päälle. Esim. pipo, kaulahuivi, kauluri, hanskat, haalari ja talvikengät. Näin sinun ei tarvitse toistaa itseäsi kymmentä kertaa. Jos haluaa kehittää lasten itseohjautuvuutta vielä enemmän, voit illalla laittaa seuraavan päivän sääkuvakortin seinälle (kuten lumisade) ja antaa heille tehtäväksi miettiä, mitkä ulkovaatteet tarvitaan. He voivat etsiä sopivat kuvakortit ja voit tarkistaa sitten, menikö oikein. Kuvakortteja voit tulostaa ilmaiseksi täältä.

Suunnittele viikon ruuat ja tee niitä valmiiksi

Kirjoitin vastikään ruokasuunnittelusta (täällä), joka on tuonut helpotusta meidän arkeen. Äitinä minulla on tuhat ja yksi asiaa jatkuvasti mielen päällä, ja koen todella rasittavana, jos joudun arjen kiireissä myös päivittäin miettimään, mitä tänään syötäisiin, ja vieläpä niin, että ruokatarjonta olisi lapselle mahdollisimman monipuolista. On niin paljon helpompaa, kun voin katsoa listasta, mitä olemme suunnitelleet ja toteuttaa sen tarvikkeista, jotka kaikki löytyvät kotoa valmiiksi. Varmistan myös, että lounasta on aina valmiina seuraavalle päivälle, ja välillä teen ruokia etukäteen, jos tiedän, että on tulossa kiireinen päivä.

Kuori ja leikkaa vihannekset ja hedelmät

Ruokaa pitää olla vähän väliä tarjolla lapsiperheissä, varsinkin, jos lapset ovat kotihoidossa. Olen huomannut, että jääkaappiin valmiiksi pilkotut hedelmät ja vihannekset helpottavat päivän aterioiden valmistamista. Olen nyt esimerkiksi iltapalan yhteydessä pilkkonut rasiaan jääkaappiin valmiiksi kurkkua ja paprikaa ja omenalohkoja. Päivällä on sitten kiva, kun voi laittaa sieltä suoraan lapsen lautaselle valmiit setit.

Pyykkikoneen ajastus-toiminto auttaa arjessa.

Hyödynnä pyykkikoneen ajastin

Monessa pyykkikoneessa on ajastin. Laitan itse pyykit koneeseen silloin, kun minulla on sopiva hetki, mutta jos kello on liian paljon tai tiedän, etten pääse pyykkejä heti ripustamaan, hyödynnän koneen ajastinta. Saatan esimerkiksi ajastaa koneen aloittamaan pyykkien pesun kello 6 aamulla, ja näin olleen pyykit ovat valmiina ripustettavaksi ennen kuin lähdemme kotoa pois.

Nälkäkiukku ei iske, jos pakkaa välipaloja mukaan.

Pakkaa välipaloja mukaan

Matala verensokeri on yksi arjen vihollisia. Auta armias, kun nälkä iskee joko lapselle tai aikuiselle tai pahimmassa tapauksessa molemmille samaan aikaan. Hoitolaukku -postauksessa (täällä) mainitsin, että minulla on aina laukussa välipaloja. Faktahan on se, että välillä aikataulut pettää, bussit ovat täynnä ynnä muuta, ja jollekin iskee nälkä. On niin helpottavaa, kun voi kaivaa laukusta esille esimerkiksi pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä (viikunat, mangot ja aprikoosit ovat meidän lemppareita), naksuja tai smoothien. Itkupotkuraivarit - joko lapsen tai omat - voi saada vältettyä.



Valmistaudu päivän erityisjuttuihin

Tsekkaa illalla kalenterista, jos seuraavana päivänä on jotain erityistä tiedossa. Jos olet ajatellut treenata, laita treenikamppeet valmiiksi. Jos lapsella on harrastus, laita tai ohjeista häntä laittamaan kaikki tarvittava valmiiksi. Jos olette menossa kirjastoon, kerää palautettavat kirjat kassiin. Yksinkertaiset, pienet esivalmistelut vievät sen tietyn paineen pois seuraavan päivän lähtötilanteista. Kalenteriin vilkaisemalla voi myös huomata esimerkiksi lapsen valokuvauspäivän, joka minulta jäi tänä syksynä huomaamatta...


Pikasiivoa iltaisin

Kun ympärillä on kaaos, valtaa mielenkin kaaos. Raskausaikana ensin pahoinvoinnin ja totaalisen uupumuksen ja sitten raskausväsymyksen ja kremppojen vuoksi en useinkaan jaksanut iltaisin siivota tai laittaa kotia kuntoon. Nyt olen kuitenkin taas päässyt arkeen kiinni ja yritän iltaisin pikaisesti siivota keittiön ja vähän järjestellä tavaroita. Olemme myös siirtäneet pojan lelukorit hänen huoneeseen, ja iltaisin hänen tehtävänsä on siivota lelut ja kirjat pois olohuoneesta minun laulaessa siivouslaulua. Aamuisin päivä lähtee huomattavasti paremmin rullaamaan silloin, kun koti on ihan ok järjestyksessä, eikä ole esimerkiksi tapaturmariskiä lattioilla olevien pyykkien ja lelujen vuoksi, heh.



Perhekalenteri ja perhepalaveri

Varsinkin lastensaannin myötä yhteisen kalenterin merkitys korostuu. Olipa käytössä vanha perinteinen paperikalenteri tai sähköinen versio siitä, oleellista on, että perheen aikuiset ovat kärryillä siitä, mitä tapahtuu milloinkin. Meillä on tapana istua alas noin kerran viikossa ja käydä läpi kalenterimme sekä sopia silloin mm. lastenhoitoasioista. Kalenteripalaverin aikana on mahdollisuus sopia tarkemmin erilaisista käytännönasioista sekä esittää toiveita, kuten "Torstaina, kun menemme uimaan, voisitko sinä hoitaa pojan uimakamat kuntoon?" tai "Kahden viikon päästä on henkilön x synttärit, otatko sinä vastuun lahjasta?". Näin voi välttää sitä, että joidenkin asioiden hoitaminen jää aina toisen kontolle tai niitä pikkuriitoja, jotka usein syntyvät siinä kohtaa, kun tilanne on jo päällä: "Miksi se on aina minun tehtäväni..."

Väljennä ja vähennä

Kiire kiire kiire. Sitä ei voi täysin välttää, sillä elämme yhteiskunnassa, joka pyörii aika tiukalla aikataululla. Töistä, koulusta, päiväkodista, harrastuksista ja sovituista tapaamisista ei nyt vaan voi olla koko ajan myöhässä. Niihin ehtiminen ajallaan on kyllä lapsellisilla mitalin arvoinen saavutus! Sen olen todennut, että kiireeseen voi yrittää vaikuttaa sillä, että varaa tarpeeksi aikaa valmistautumisiin ja lähtöihin, eikä ahtaa päivää täyteen kaikenlaista. Itsehän juoksen päivittäin bussipysäkille, että siinä mielessä en ole mikään super onnistuja kiireen välttämisessä. Mutta aina kun voin, yritän väljentää ja vähentää.


Voin sanoa, että huomaan selkeän eron stressin ja kiireen määrässä, jos vain jaksan tehdä nämä yksinkertaiset hommat - etenkin niinä päivinä, kun tietää, että aamulla on aikainen lähtö jonnekin. Kun valmisteluiden tekemisestä muodostuu tapa, ei niiden tekeminen tunnukaan enää ponnistelulta. 

Mitä keinoja teillä on helpottaa arjen kiirettä ja kaaosta?

-Petra

*Pipot saatu VAI-KO